Romo Sapiens
Regia:
Alina Nelega, Réka Kincses
14
  • Alina Nelega, Réka Kincses: Romo Sapiens
  • Gen: dramaturgie contemporană
  • Sala: Sala Parking
  • Premieră: 2015. noiembrie 29., 19:00
  • Durata: 1 ore 40 minute, fără pauză.
  • Dramaturg de scenă: Judit-Andrea Kacsó
  • Traducător: Mona Vintilă
  • Traducător: Mircea Sorin Rusu

O doamnă care e web-designer vrea neapărat să îi ajute pe cerșetorii romi. Consiliul local al unui oraș din România evacuează o întreagă stradă la groapa de gunoi. Un orfan devine victima unui show de televiziune meschin. Funcționarii germani sunt complet depășiți de situație. Un mincinos profită de binefăcătorii săi germani și o activistă romă radioasă ne spune clar cum stau lucrurile.

Poveștile despre romii din Berlin și din România se petrec într-o lume ce ni se dezvăluie ca o succesiune de stații de metrou, rămânându-ne, în același timp, inaccesibilă.

Romo Sapiens este o coproducție între Teatrul Național Târgu Mureș și teatrul Heimathafen Neukölln, în care sunt implicați actori din România și Germania, alături de tineri romi din Berlin Neukölln. Experiențele trăite de aceștia – și de alții – au contribuit la conturarea textului, în centrul căruia se află rasismul și discriminarea romilor în țara lor, România, dar și în Germania – ca și în întregul context european.

În piesa de față birocrații germani se întâlnesc cu politicienii români, funcționarii rasiști cu cerșetorii care vor să facă ceva corect cu viața lor, intelectualii germani dispuși să dea o mână de ajutor cu emigranții xenofobi și activiștii romi integrați cu cei care au reușit să iasă din mahala și care nu sunt dispuși la compromisuri.

ROMO SAPIENS este un proiect de teatru documentar, realizat în România şi Germania, respectiv în Târgu-Mureş, Bucureşti, Cluj şi Berlin. Tema dezvoltată este rasismul şi discriminarea, în contextul autohton românesc, dar şi în cel amplu, al migraţiei romilor în Europa.

Spectacolul este realizat de Kincses Réka, autoare şi regizoare de film, stabilită în Berlin, Alina Nelega, autoare şi dramaturg din România, şi Alina Şerban, actriţă şi autoare romă, la ora actuală lucrând în Londra.

ROMO SAPIENS este un proiect finanţat de AFCN, ICR şi UNITER, dezvoltat în parteneriat de Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Asociaţia Romo Sapiens-Rudy Moca şi Teatrul Heimathafen din Berlin, alături de Asociaţia SüdOst Europa Kultur e.V.

Premiera mondială: Berlin, 29 noiembrie 2015

Premiera națională: 6 noiembrie 2015, Teatrul Odeon

Distribuție
  • Roluri multiple
  • Roluri multiple
    Alina Șerban
  • Roluri multiple
    Zita Moldovan
  • Roluri multiple
  • Roluri multiple
    Dumitru Dragoș
  • Roluri multiple
    Gina Henkel
  • Roluri multiple
    Alexander Ebeert
Dosar de presă

„Spectacolul reia modelul Double Bind în munca cu actorii, care au trăit împreună în perioada de lucru la spectacol şi s-au confruntat direct cu mentalităţile şi caracteristicile culturilor membrilor grupului. În spectacolul precedent, întîlnirea culturilor română şi maghiară, abordată de pe poziţii de egalitate, fără menajamente, a produs scene descărcate de orice ideologie, dificil de acceptat prin duritatea concluziilor, dar ale căror onestitate şi curaj validează valoarea demersului estetic. Romo Sapiens prezintă cazuri de rasism şi discriminare a romilor la noi, găseşte exemple de bune practici în societatea germană, dar sensul spectacolului nu e să caute cauza abuzurilor, ci să conştientizăm, prin empatie, discriminarea cu care continuă să fie trataţi. Am plecat de la spectacol întrebîndu-mă cum pot scăpa de doza de rasism latent indusă de educaţie, de experienţa de viaţă. Am înţeles importanţa termenului oficial, politic agreat de majoritatea romilor şi impus în documente: rom. El ne poate ajuta să evităm reflexul generalizării indus de constelaţia termenilor derivaţi din cuvîntul ţigan, încărcaţi de conotaţii negative. Totuşi, păstrez impresia unui spectacol aseptic, care ne sugerează nouă, celor din afara etniei rome, o indirectă culpă pentru secolele de sclavie din istorie şi pune în paranteză conflictele prezentului, ce nu pot fi rezolvate fără să privim egal responsabil unii în ochii celorlalţi. Din acest punct de vedere, Double Bind oferă modelul pe care Romo Sapiens nu poate să-l urmeze.”

In nuce, condiţia etnică despre care vorbeşte spectacolul este „expusă“ într-un moment ce începe prin a pune în scenă, aparent, un curs de dans romani (exploatarea unui stereotip cultural ce valorizează dansul şi muzica romă în acelaşi timp în care îi exclude pe cei cărora le aparţine) şi sfîrşeşte prin a fi o introducere în fizicalitatea invizibilităţii şi a anticipării presupoziţiilor sociale (corpul rom trebuie în acelaşi timp să ofere garanţia lipsei intenţiilor de furt – mîinile la vedere – şi să ocupe cît mai puţin spaţiu… public).”